The Beatles - Top 50

 50.) She's A Woman (1964) - Szerző: McCartney - Kislemez

A She's A Woman nem került fel egyik albumra sem, csak az I Feel Fine kislemez B oldalán jelent meg. Szinte teljes egészében Paul írta. Zeneileg nem nagy eresztés de a dallam jó és nagyon szeretem benne McCartney vokálját. Elismerésre méltó!


49.) All My Loving (1963) - Szerző: McCartney - Album: With The Beatles

Ez egy instant sláger a Beatles korai időszakából. Paul írta. Nagyon tetszik a pörgős ritmusa, fülbemászó dallama, szerintem ez az egyik leginkább jellemző dal a klasszikus évekből, ami még ma is baromira jól szól McCartney élő koncertjein.

48.) All You Need Is Love (1967) - Szerző: Lennon - Album: Magical Mystery Tour

Ennek a nagyszerű hippi himnusznak is beillő dalnak az érdekessége hogy a világ első globális műholdas körkapcsolásának alkalmából írta John. Ez volt Nagy Britannia hozzájárulása az egész napos műsorhoz, melyben a Beatles egy kisebb közönséggel és vonósokkal élőben adta elő a számot. A Beatles egyik legismeretebb slágere lett belőle amiben több korábbi slágerüket is megidézik. 

47.) Lucy In The Sky With Diamonds (1967) - Szerző: Lennon - Album: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

Gyönyörű pszihedelikus hangzású Lennon kompozíció. Nagyon szeretem. John szerint a dalszöveget kisfia egyik rajza ihlette. Mikor megkérdezte Juliant hogy mit ábrázol a kép, akkor azonnal rávágta: "Lucy az égben, gyémántokkal." Bizonyos zenekritikusok viszont a kezdőbetűket összeolvasva (L.S.D.) "rájöttek" hogy ez biztosan kábítószer hatása alatt íródott. 

46.) Come Together (1969) - Szerző: Lennon - Album: Abbey Road

John egyik legkeményebb, szinte tökéletes blues-os hangzású rock száma. Remek gitárszólamokkal, Paul erőteljes basszus játékával nagyon népszerű lett. Kislemezként is megjelent és nagyon sokan feldolgozták. Egyike volt azon kevés Beatles dalnak amit John kevés élő koncertjén is előadott. 

45.) Blue Jay Way (1967) - Szerző: Harrison - Album: Magical Mystery Tour

George szinte álomszerű hangzású indiai hangszereket és egy rakás izgalmas effektet tartalmazó felvétele az egyik legjobb példája a Beatles pszihedelikus korszakának. A dalszöveg egyébként egy megtörtént esetet dolgoz fel, amikor George Los Angelesben a címadó ködös utcácskában várakozott egy barátjára és közben majdnem elaludt. Nagyon bírom a hangzását. 

44.) Misery (1963) - Szerző: Lennon/McCartney - Album: Please Please Me

Egy újabb instant sláger, ami még az első albumon jelent meg. Paul és John közös szerzeménye. A pofonegyszerű szövegű alig 2 perces dalocska mégis nagy kedvencem annyira fülbemászó, vokál orientált dallama van. Egyik tökéletes példája a korai Lennon/McCartney kompozícióknak. Végre megkapták az első albumra szóló lemezszerződést és gyorsan kellettek rá eredeti dalok ezért hát "összedobtak" párat. Számomra elképesztő hogy a kisujjukból tudtak ilyen remek kis nótákat kirázni. 

43.) I Am The Walrus (1967) - Szerző: Lennon - Album: Magical Mystery Tour

John egyik emblematikus dala: a "rozmáros". Még egy szürreális videóklipp is készült hozzá. Tökéletesen beleillik az album többi pszihedelikus száma közé. Remekül dúdolható, jó kis bulizós nóta. Egyébként bevallottan LSD hatása alatt íródott. A tökéletesen értelmetlen szöveggel John a komoly zenekritikusokkal akart kiszúrni akik mély irodalmi elemzéseknek vetették alá a korábbi dalszövegeiket és ettől tök vicces lesz! "Sárga puding csöpög egy döglött kutya szeméből" "Nézd hogy futnak, mint disznók a fegyverből" ... hogy csak két példát említsek. 

42.) I'm So Tired (1968) - Szerző: Lennon - Album: The Beatles (White Album)

Egyik kedvencem mert annyira bele tudom élni magam a dalszövegbe ami Lennon álmatlanságáról szól. Indiában íródott Maharishi táborában eltöltött hetek alatt és a szövegből megtudhatjuk hogy John álmatlanságának egyik oka hogy állandóan egy bizonyos nőn pörgött az agya, aki bizony nem a felesége volt Cinthya aki vele volt a táborban, hanem amint később kiderült: Yoko. 

41.) Hold Me Tight (1963) - Szerző: McCartney - Album: With The Beatles

Egy újabb fülbemászó dallamú pörgős sláger a klasszikus korszakból, ami még ma is baromira jól szól. Paul egyik legkorábbi szerzeménye amit szintén csak úgy "összedobott" Jóval zenekar befutása előtt 1961-ben már rendszeresen játszották a klub-koncerteken. Kár hogy nem maradt fenn erről felvétel, akkoriban még nem ebben a "jólfésült" hangzásban hanem sokkal "rockerebb" stílusban játszottak. Valahogy úgy szólhatott ahogy az Acorss The Universe című filmben feldolgozták. Keressetek rá!

40.) The Fool On The Hill (1967) - Szerző: McCartney - Album: Magical Mystery Tour 

Nagyon kellemes dallamú zongora központú dal, amiben nagyon jól szól még a fuvola is. Paul szerzeménye egy bolondnak nézett ámde bölcs emberről szól. Elmondása szerint Maharishi jógi volt a dal egyik ihletője. Liverpoolban írta apja házában egy zongorán. Mindig a kedvenceim közé tartozott. Ezen a listán most a 40. helyig jutott!

39.) Here Comes The Sun (1969) - Szerző: Harrison - Album: Abbey Road

George egyik legismertebb szerzeménye. Még ma is nagyon népszerű: a spotify statisztikái alapján ez a legtöbbet streamelt Beatles szám jelenleg. Harrison akusztikus gitárra írta ezt a gyönyörű, remekül dúdolható dallamot barátja Eric Clapton vidéki házának kertjébe ahová az Appel céges taposómalomból vonult vissza. Később szinte mindegyik élő koncertjén előadta. 

38.) If I Fell (1964) - Szerző: Lennon - Album: A Hard Days's Night

John elmondása szerint ez volt az első próbálkozása hogy egy igazi szentimentális balladát írjon. Nekem nagyon tetszik. Nagyon szépen harmonizál John és Paul közös vokálja. Egyszerű hangszerelését is kedvelem: Kizárólag akusztikus gitárok és dob. 

37.) Yellow Submarine (1966) - Szerző: Lennon/McCartney - Album: Revolver

John és Paul közös szerzeménye. Gyerekdalnak íródott és nagyon népszerű, listavezető kislemez lett belőle. Vicces hogy több zenekiritkus különféle kódolt politikai állásfoglalást, mások a kábítószer népszerűsítését látták bele a szövegbe. Pedig csak egy sárga tengeralattjáróról szól. Nagyon szeretem Ringo vokálját és a remekül énekelhető dallamot. Két évvel később egy egész estés rajzfilm készült a dal köré.

36.) Glass Onion (1968) - Szerző: Lennon - Album: The Beatles (White Album)

Remek bulizós hangulatú popdal Johntól, amiben ismét azt tűzte ki célul hogy a szöveggel alaposan összezavarja a zenekritikusokat és a fanatikus rajongókat akik állandóan "túl-elemezték" a szövegeket és sokszor még visszafelé hallgatva is különféle értelmezéseket kerestek. Nagyon tetszik ahogy a szövegben és a zenében is egy csomó korábbi Beatles dalra utalgatnak benne. 

35.) You Never Give Me Your Money (1969) - Szerző: McCartney - Album: Abbey Road

Ez a nagyon szép, izgalmas szerkeztű dal több műfaji váltáson megy keresztül és ezt szeretem benne. Zongorára íródott balladaként indul, végül egy remek rockdalként fejeződik be. Paul a Beatles feloszlásához vezető pénzügyi céges problémák hatására írta és az utolsóként felvette Abbey Road album több dalból álló egyvelegének nyitó száma volt ez. 

34.) Revolution (1968) - Szerző: Lennon - Kislemez

Ez egy nagyon komoly elektromos gitár szólókkal tarkított hard rock szám, szuper fülbemászó dallammal. Ezért szeretem annyira. John egyik első politikai dalszövege amiben egyetértését fejezi ki a balos tüntetők céljaival, de szerinte a társadalami változást csak erőszakmenetesen kéne elérni. Kapott miatta hideget és meleget is. A dalt több változatban is felvették. Az albumra egy lassabb blues-os stílusú verzió került fel.

33.) The Ballad Of John And Yoko (1969) - Szerző: Lennon - Kislemez

Ez a remekül dúdolható popdal lett a Beatles utolsó listavezető kislemeze Angliában. John a Yokoval kötött házasságát és az azt követő nagy média érdeklődés övezte nászútjuk történetét meséli el benne. "A végén még keresztre feszítenek" sora miatt az USA-ban több rádióadó betiltotta, de ennek ellenére is Top 10-es sláger lett belőle. John a nászútjáról hazatérve égett a vágytól hogy azonnal stúdióba vihesse és kiadathassa. Mivel éppen akkor csak Paul ért rá, a felvételen csak ketten hallhatóak: Paul dobol, zongorázik, basszus gitározik.

32.) Honey Pie (1968) - Szerző: McCartney - Album: The Beatles (White Album)

Azt szeretem a Beatles-ben hogy számos zenei műfajban kipróbálták magukat és mindegyikben sikerült valami különlegeset alkotni. McCartney itt a 30-as évek báli zenekarainak stílusát próbálta utánozni és szerintem remekül sikerült. Nagyon jól szól a fülbemászó dallam a klarinét és szaxofon kísérettel, de Paul szuper vokáljára is felhívnám a figyelmet. Nagyon szeretem!

31.) And I Love Her (1964) - Szerző: McCartney - Album: A Hard Days's Night

McCartney egyik nagyon szép gitár központú balladája. John jegyezte meg róla később hogy ez egyértelműen a Yesterday előfutára és szerintem is van benne igazság. Én ezt sokkal jobban szeretem. Nagyon tetszik a dallam. Az elején hallható gitár szólót George írta. Ez nagyon tetszett Paulnak mivel egy új szintre emelte dalt. 

30.) Girl (1965) - Szerző: Lennon - Album: Rubber Soul

John újabb szép balladája, ami zenei szempontból már jóval komplexebb. A gitárjátékban görög zenei motívumok fedezhetőek fel. Én a legjobban John vokálját szeretem ebben. A szöveg nem egy konkrét lánynak szól hanem inkább csak egy elképzelt tökéletes szeretőnek akit végül Yoko-ban talált meg. 

29.) Penny Lane (1967) - Szerző: McCartney - Album: Magical Mystery Tour

Paul egy létező liverpooli utcáról nosztalgiázik ebben a dalban ahol John-al és Gorge-al gyakran találkoztak iskolás korukban. Nagyon szeretem a fülbemászó remekül dúdolható dallamát. A hangszerelésében pedig már egy csomó érdekes megoldással kísérletezett a stúdiózenekarrá váló banda. A fúvósok és a különböző effektek nagyszerű hangzást kölcsönöznek ennek a népszerű slágernek. Promóciós céllal készült hozzá egy kisfilm is, amit az egyik legkorábbi mai értelemben vett videóklippnek lehet tekinteni.

28.) Piggies (1968) - Szerző: Harrison - Album: The Beatles (White Album)

Ez a különleges dal első hallásra egy gyerekdalnak tűnik, valójában viszont George egy összetett politikai kommentárnak szánta. Orwell Állatfarm című regényéből vett hasonlatokkal példázza a világban eluralkodó kapzsiságot és a jelen lévő osztálykülönbségeket. Én a legjobban a dallamát és az érdekes hangszerelését szeretem. Egy barokk stílusú csemballót is hallhatunk a felvételen. A dal hátteréről részletesebben is írtam már a facebookon.

27.) I'm Only Sleeping (1966) - Szerző: Lennon - Album: Revolver

John alvásról szóló dala simán odaállítható az "I'm So Tired" című témába vágó szerzeménye mellé. John szeretett aludni, mégpedig sokat. Gyakran Paul keltette fel hogy neki kéne már állni dalokat írni. Az egyik ilyen alkalommal született meg ez nóta. Ugyanazért szeretem mint a másikat is: Nagyon jól átélhető érzésről énekel és ezt valahogy a dallam is kifejezi. A hangszerelése is nagyon jó lett. Először használnak benne visszafelé játszott gitár riffeket. Nagyon érdekes.

26.) Hello, Goodbye (1967) - Szerző: McCartney - Album: Magical Mystery Tour

Ez a remek popdal engem mindig a Penny Lane-re emlékeztet. Nagyjából ugyanakkor született mindkét szám és ugyanazért szeretem is őket: Remek fülbemászó dallam és izgalmas hangszerelés. A dal végén egy előre meg nem írt improvizáció hallható. A szöveg is hasonló körülmények között született: Paul énekelt egy szót találomra és megkérte egy barátját hogy mindenre énekelje az ellenkezőjét. A videóklipp szerintem mindenki emlékezetébe beégett. 

25.) Lovely Rita (1967) - Szerző: McCartney - Album: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

Ez a remekül hangszerelt laza kis popdal első hallásra egy sokadik szerelmi vallomás egy Rita nevű lánynak, pedig a szövege valójában a parkolás nehézségeiről is szól. Rita egy "meter-maid" ami az angol szlengben a női parkolóőröket jelenti. A legenda szerint Pault az Appel stúdió előtt bűntette meg egy Meta Davis (akinek neve érdekes módon alliterál a "meter" szóra) nevű prakolóőr, és ez volt az inspiráció. 

24.) Getting Better (1967) - Szerző: McCartney - Album: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

Újabb remek dallamú vokál központú dal a Sgt. Peppers albumról. Paul írta, de a szöveg egy része Johntól származik, amiben olyan nyíltsággal vall arról hogy régebben erőszakoskodott, sőt meg is ütötte barátnőit ami manapaság elképzelhetetlen lenne. A dalnak persze pozitív kicsengése van, hisz arról szól hogy minden egyre jobb lesz. 

23.) Back In The U.S.S.R. (1968) - Szerző: McCartney - Album: The Beatles (White Album)

Ez a pörgős bulizós rock and roll sláger egy paródiának készült Chuck Berry "Back In The USA" című számára volt egyfajta válasz. Paul úgy gondolta túl sok amerikát fényező dal készül a popszakmába ezért ő akart írni egyet a Szovjetúnió pozitív oldaláról. Egy kém szemszögéből írja le hogy milyen érzés lehet egy hosszú Miami Beach-en töltött küldetés után hazatérni a szeretett Szovjetunióba. Ugyanakkor a Beach Boyst is parodizálta hisz olyan stílusban énekel az ukrán, grúz, meg moszkvai lányokról mint a Beach Boys a "California Girls"-ről. Még ma is remekül szól Paul élő koncertjein. 

22.) I Want You (She's So Heavy) (1969) - Szerző: Lennon - Album: Abbey Road

Nagyon szeretem ezt a különleges hosszú, közel nyolc perces blues-os hangzású kemény rockszámot. John dala az egyik utolsó volt aminek a felvételein mind a négy Beatles tag közreműködött. Nagyon komoly elektromos gitár szólamok hallhatóak benne, amit nagyrészt John játszott fel. Nagy kár hogy sohasem adták elő élőben koncerten. 

21.) Happiness Is A Warm Gun (1968) - Szerző: Lennon - Album: The Beatles (White Album)

Zseniális dal, aminek három jól hallhatóan elkülönült része van, mivel John három félkész szerzeményéből rakta össze. Nagyon szeretem ahogy a melankólikus kezdésből egy kemény rockszámba fordul át amiben kiteljesedik Lennon vokálja. A szöveg több értelmű: első hallásra a fegyverek szeretetéről szól, de ugyanakkor John Yoko iránti szexuális vonazalmára is utal. Kézenfekvőnek tűnik még a heroin használattal is párhuzamot vonni, de John tagadta hogy erről szólna. 

20.) The Continuing Story Of Bungalow Bill (1968) - Szerző: Lennon - Album: The Beatles (White Album)

Nagyon tetszik a hangulata ennek a Lennon dalnak. Olyan mint valami amerikai népdal. A szövege vicces de van benne valami tragikus felhang is. Ez is az Indiai kirándulás idejéből eredeztethető és egy létező személyről szól: egy gazdag amerikairól aki szintén Maharishi táborában szált meg egy luxus bungallóban de a meditáció helyett ő inkább tigrisre vadászott a dzsungelben. A felvételen hallható ahogy egy sort a szövegből Yoko énekel fel. Egy a két Beatles felvétel közül, ahol az eredeti tagokon kívül más személy vokálja is hallható.

19.) In My Life (1965) - Szerző: Lennon/McCartney - Album: Rubber Soul

Ez a szinte tökéletes nosztalgikus hangulatú dal főként John műve. A szöveget teljes egészében Liverpoolban töltött fiatalkorán meditálva írta. A dallamon még Paul is dolgozott. A különlegességét nagyban emeli hogy a hangszerelésnél egy barokk stílusú csemballót is használtak amin a producer Geroge Martin játszik. Az egyik legjobban sikerült Beatles dal. Nagy kedvencem. 

18.) Sexy Sadie (1968) - Szerző: Lennon - Album: The Beatles (White Album)

John remek kis beszólogatós dala úgy tűnhet hogy valami lányról szól, csakhogy ez elég távol áll az igazságtól. Ez is az indiai kirándulás hatására íródott és Maharishi jógiról szól akit kezdetben egy bölcs gurunak tartottak akitől a transzcendentális meditációt sajátíthatják el. A közös meditáció viszont családóssal zárult mert kiderült róla hogy visszaélt a helyzetével is fiatal lányokat csábított el. Ezek a vádak nagy botrányt kavartak bár sohasem sikerült rábizonyítani. 


17.) Savoy Truffle (1968) - Szerző: Harrison - Album: The Beatles (White Album)

George dalának különlegessége a komoly szaxofonos hangszerelés és ez az ami miatt nagyon szeretem: annyira szokatlan és elüt az összes többi Beatles daltól. Harrison legjobb barátjáról Eric Clapton édesszájúságáról szól, aki folyamatosan édességet zabált és nem törődött vele hogy a fogai meg közben tönkre mennek. Semmi extra csak a hangszerelés annyira ütős lett hogy nálam ilyen előkelő helyet foglal el a toplistán!

16.) Octopus's Garden (1968) - Szerző: Starr - Album: The Beatles (White Album)

A Beatles pályafutása alatt Ringo mindössze két dalt írt. Ez az egyik. De ez egy telitalálat! Annyira tetszik a dallama és barátságos szövege. Ringo elképzelt mélytengeri kalandja a polip udvarában simán párhuzamba állítható a sárga tengeralattjáróval. A többiek egy remek hangszereléssel és háttérvokállal emelték a nóta színvonalát. És büszkék voltak Starr egyik első önálló munkájára!

15.) A Day In The Life (1967) - Szerző: Lennon - Album: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

A Sgt. Peppers album emlékezetes záróakkordja. John talán legfontosabb komplex avantgárd stílusú dala. Amiben nem nagyon lehet letagadni a kábítószerekre való utalást. Nagyon szeretem az egész kissé disszonáns hangzását, a tökéletesen különböző, mégis a nótába remekül illeszkedő középső részt ami Paul egy félkész dala volt, és valamiért jó ötletnek tartották ide betoldani. John és Paul ragaszkodott hogy egy 45 fős szimfonikus zenekar őrülten hosszan építkező taktusokat játszon fel a felvételre. Csak a záró akkord több mint 40 másodpercig tart. Egy igazi különlegesség. 


14.) Don't Let Me Down (1969) - Szerző: Lennon - Kislemez

Ez egy remek popdal Johntól, ami természetesn Yoko-nak szól. Semmi extra nincs benne csak egyszerűen imádom a dallamát és az egész hangzását. 1969-re újra stílust váltott a zenekar és a stúdióban előállított kísérletezős agyoneffektelt dalok helyett a hagyományos akusztikus hangszereken élőben előadható dalokat írtak az utolsó két albumra. Tervben volt hogy esetleg visszatérnek az élő koncertezéshez. Ebből csak annyi valósult meg hogy egy szép napon kipakoltak az Abbey Road stúdió tetejére és lenyomtak egy előre be nem jelentett koncertet. Ez volt a Beatles utolsó fellépése amin kétszer is előadták ezt a számot. 


13.) Eleanor Rigby (1966) - Szerző: McCartney - Album: Revolver

Azt hiszem ezt senkinek sem kell bemutatnom. Egy igazi különleges gyöngyszem a Beatles repertoárjában. Zseniális dallamvilágát a vonósok tesznek különlegessé. És még a szöveg is telitalálat. A magányos vénlány Eleanor Rigby története bár kitalált, mégis nagy szenzáció volt amikor Liverpoolban Paul egykori otthonához közel felfedezték egy azonos nevű asszony sírkövét. Véletlen?


12.) Nowhere Man (1965) - Szerző: Lennon - Album: Rubber Soul

Ennek a dalnak a zseniális fülbemászó dallama fogott meg mindig, és ezt remekül kiemeli a közös vokál. A Rubber Soul album abban az átmeneti korszakban készült amikor kezdtek túllépni a sokszor egy kaptafára készült dalokon és fejlődni kezdtek. Nemcsak zenei téren készültek egyre újszerűbb felvételek, de itt már a szövegnek is van mögöttes jelentése, mondanivalója.


11.) I've Just Seen A Face (1965) - Szerző: McCartney - Album: Help!

Újabb különlegesség ami műfaját tekintve teljesen elüt az összes többi Beatles daltól. Paul szuper dúdolható dallamot írt aminek kissé countrys hatása van, bár szerinte ez egyfajta skiffle. Érdekessége hogy még az 50-es évek végén írta amikor még Quarrymen néven zenéltek John-al és Georga-al. Az egyetlen olyan Beatles felvétel amin csak akusztikus gitár hallható. 


10.) Free As A Bird (1995) - Szerző: Lennon - Album: Anthology

Ez a csodás álomszerű dal John egyik félkész otthoni demója volt ami egy magnószalagon maradt fenn. Mikor Paul, George és Ringo 1995-ben újra összeálltak az Antológia válogatások elkészítése céljából, akartak az albumra egy-két új Beatles dalt is. Csak az a megoldás jöhetett szóba hogy befejezik John valamelyik demóját. Így aztán őt hallhatjuk énekelni a felvételen, Paul-ék pedig készítettek hozzá egy remek hangszerelést és ez lett az eredménye. Szerintem remekül sikerült életre kelteni John dalát. A hozzá készült videóklipp is nagyon jó lett. Csak úgy hemzseg az apró Beatles utalásoktól!


9.) Something (1969) - Szerző: Harrison - Album: Abbey Road

George egyik kimagasló remekművével bizonyította hogy 1969-re zeneíró tehetsége simán felért John és Paul szintjére. Ez egy gyönyörű rock-ballada. Tökéletesre csiszolt gitár szólamokkal, fülbemászó dallammal, és gyönyörű szöveggel. Természetesen első feleségének Pattie Boydnak íródott. George Martin nagyzenekari kísérete teszi a Beatles egyik legjobb felvételévé.  


8.) While My Guitar Gently Weeps (1968) - Szerző: Harrison - Album: The Beatles (White Album)

George másik remekművében is gitár tehetségét csillogtatja. Már az egy szál akusztikus gitárra íródott demó letisztultsága is figyelemre méltó, de a végső változat elektromos gitár központú változata minden idők egyik legjobb rockszámává teszi. És akkor még nem beszéltünk a csodás dallamáról és a szövegről ami a Beatles tagjai közt erősődő feszültségről szól. 


7.) Strawberry Fields Forever (1967) - Szerző: Lennon - Album: Magical Mystery Tour

A Beatles pszihedelikus korszakának csúcspontja. Lennon egyik legfontosabb szerzeménye. Ő maga is a legjobb Beatles-es dalának tartja. Különleges dallamvezetését és hangszerelését szeretem nagyon. 45 órán keresztül csiszolták tökéletesre a stúdióban. (Ehhez képest a teljes első albumukat egy nap alatt énekelték fel.) A torzítások és effektek segítségével érték el ezt az egyedi hangzást. Ez is egy nosztalgiázós szöveg: John gyerekkori otthona közelében lévő parkról elmélkedik benne. Készült hozzá egy emlékezetes szürrealista videóklipp is!


6.) Across The Universe (1969) - Szerző: Lennon - Album: Let It Be

A kedvenc Lennon dalom a Beatles korszakból. Gyönyörű kozmikus dallama fogott meg benne igazán. Különlegesen költői impresszionista szövegét a transzcendentális meditáció iránti érdeklődése ihlette. Több féle hangszerelésben is felvették, ezek közül nekem ez a legelső tetszik a legjobban. Érdekessége hogy hallható benne egy női háttérvokál is. A felvételek közben egy hirtelen jött ötlet hatására Paul kisétált az Abbey Road stúdió előtt álldogáló rajongókhoz és találomra behívott két tinédzsert. El tudjátok képzelni milyen érzés lehetett ez nekik? Az egyik percben kint várakozol az utcán hogy hátha szerencséd lesz és vethetsz egy-két pillantást valamelyikükre, a másikban meg John Lennon-nal közös mikrofonba énekelsz egy felvételen.


5.) Helter Skelter (1968) - Szerző: McCartney - Album: The Beatles (White Album)

Ez a Beatles legkeményebb rockszáma. Bizonyos zenekritikusok szerint ez az első dal amit a heavy metal műfajába lehet sorolni. McCartney célja az volt vele hogy csináljanak valami igazán hangos, zúzos és mocskos számot. Azt hiszem ez sikerült is. Nagyon nagy kedvencem. Érdekessége hogy itt kivételesen John játszik egy hat húros elektromos basszusgitáron. A basszus az egyik legjobb része lett a hangszerelésnek szerintem. A Beatles sohasem adta elő koncerten de Paulnál állandó és kötelező darab. Nekem is volt szerencsém hallani egy alkalommal. Szomorú érdekessége hogy ezt a dalt nevezte meg Charles Manson a fő inspirációjának hírhedt gyilkosságsorozatához. 


4.) Let It Be (1970) - Szerző: McCartney - Album: Let It Be

Gondolom ezt a dalt nem igazán kell bemutatnom. McCartney tökéletes balladájának dallamát álmában komponálta és édesanyja Mary inspirálta. Több féle hangszerelésben is felvették. Nekem az a változat a kedvencem amiben a kellemes zongorajátékot a középső részen egy remek elektromos gitár szóló váltja. Ez annyira szép kontrasztot ad. 


3.) Hey Jude (1968) - Szerző: McCartney - Kislemez

A Beatles egyik legnépszerűbb slágerét én is nagyon szeretem. A több mint hét perces dal egy kellemes dallammal indul hogy aztán fokozatosan építkezve egy óriási bulizós epikus "rockoperává" változzon. Paul John fiának Julian-nek írta vígasztalásképpen szülei válása miatt. Szintén elmaradhatatlan csúcspontja Paul élő koncertjeinek. 


2.) Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band / Reprise (1967) - Szerző: McCartney - Album: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

A legendás Sgt. Peppers album kezdő és záró taktusát helyezném listám második helyére így egyben. Paul a Beatles alteregójaként találta ki a "Bors őrmester magányos szívek klubjának zenekarát" és az egész albumot erre a koncepcióra húzta fel. A kitalált zenekar témájára írodott ez a dal, ami egy keretbe helyezi az  albumot és mindkét változata egy nagyon király elektromos gitár szólamokkal tarkított bulizós koncertsláger lett. Nagyon szeretem. 



1.) Golden Slumbers / Carry That Weight / The End (1969) - Szerző: McCartney - Album: Abbey Road

Az első helyen pedig mindjárt három dal szerepel holtversenyben, bár én ezeket mindig egy dalnak tekintettem. A Beatles utolsónak felvett albumának B oldalán egy nyolc rövidebb dalból álló szünet nélküli egyveleget vettek fel. Ezek első öt dala csak lazábban kacsolódik egymáshoz, az utolsó három viszont egy szerves egészet alkotnak és egy igazán epikus lezárását adják nem csak az egyvelegnek, és magának az albumnak de a Beatles egész pályafutásának is. És ez is érződik rajta. A Golden Slumbers egy nagyzenekari kísérettel ellátott csodás melódia ami átalakul a kórussal megtámogatott bulizós Carry That Weight-é. Végül pedig a The End-ben mint egy rock koncert fináléjában minden zenekari tag megkapja a maga szólóját. Ringo óriási dobszólójával kezdünk, majd Paul, George és John elektromos "gitár-párbajt" vív, végül újra bejönnek a szimfónikusok és egy csodás utolsó sorban megkoronázzák a zenekar egész pályafutását: "And In The End, The Love You Take is Equal To The Love You Make". Egészen zseniális! Paul időnként ezzel zárja élő koncertjeit, ezért egy ilyen videót osztottam meg.

Ez a nagyszabású koncert a Royal Albert Hall-ban került megrendezésre. Phil Collins ült a doboknál, Mike Oldfield és Eric Clapton nyúzta a gitárokat, a legendás Beatles producer Geroge Martin pedig vezényelt. Remek változat, de azért had linkeljem be a The End eredeti változatát is, ahol Paul, John, George és Ringo játéka hallatszik.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése