George Harrison - Top 50

 50.) Blow Away (1979) - Album: George Harrison

Ez egy laza kis pop sláger George saját magáról elnevezett albumáról. Kislemezként is kiadták és elég népszerű volt. A szöveget egy javítandó beázó tető kellemetlenségei inspirálták Friar Park-ban. Ez George látványos birtoka volt ahol 1970-től élt. A dalt pedig saját bevallása szerint Forma 1-es barátai szórakoztatására írta. Akkoriban sok szál fűzte az autósporthoz. 



49.) That's The Way It Goes (1982) - Album: Gone Troppo

Az 1982-es év nagy részét George utazgatással töltötte: bejárta Ausztráliát és sokat időzött Hawaii-on is ahol volt egy birtoka. Ez alatt az időszak alatt egyre inkább rájött hogy kiábrándult a zeneiparból. Nem szerette az éppen divatos trendeket és visszavonulása előtti utolsó albumára is ezekkel szembe menő dalokat írt. A szöveget is ezek a gondolatok ihlették. A Gone Troppo album után öt évig nem készült új lemez. Kellemes kis dal, én szeretem. 



48.) Devil's Radio (1987) - Album: Cloude Nine

A Cloude Nine-ra visszatérő albumként lehet tekinteni hisz öt év kihagyás után készült el. George maradt a saját stílusánál a gitár alapú popzenénél, de érződik rajta hogy a hangszerelés már modernebb. A dal egy remek pörgős rock and roll sláger, amiben Geroge a bulvársajtónak és a pletykák terjeszőinek szólogat be. 



47.) Grey Cloudy Lies (1975) - Album: Extra Texture (Read All About It)

Ezt a melankólikus hangulatú balladát George egy depresszív korszakában írta. 1974-ben felbomlott első házassága Pattie Boyd-al, aki ráadásul legjobb barátja Eric Clapton barátnője (később felesége) lett. Eléggé maga alatt volt rossz kritikákat kapott 1974-es turnéja miatt is és úgy érezte elvesztette hitét a Krisna mozgalomban, rászokott a kokainra is és attól félt hogy elidegenedik a szeretteitől. Ezek a hatások szerintem abszolút átjönnek az egyébként nagyon szép dallamban. 



46.) Circles (1982) - Album: Gone Troppo

Különleges hangulatú dal az élet körforgásáról és az újjászületésről. Álomszerű hangszerelése és dallama fogott meg igazán. A dal már 1968-ban is szinte kész volt, készült is belőle egy demo a Beatles-el de mint sok más Harrison szerzemény nem fért fel a fehér albumra. George 14 évvel később vette elő és fejezte be.



45.) Dehra Dun (1970) - Kiadatlan felvétel: Stúdió Demó

Mire George nekiállt elkészíteni az első szóló albumát hatalmas mennyiségű dala gyűlt már össze a "fiókban" amik nem fértek fel egyik Beatles lemezre sem. Az első napon leültek a stúdióban Phil Spectorral a lemez producerével és George eljátszott több mint harminc dalt. Az egyik jobb volt mint a másik. Gyorsan eldőlt hogy ennyi dal még egy dupla albumra sem férne fel, így hamar megszületett a döntés hogy a debütáló album mindjárt tripla lemez lesz. Ez az egyik ami lemaradt az All Things Must Pass Albumról, pedig ez is milyen jó kis dal. Egyszerű az egész, mégis nagyon megfogott a mantra  szövegre épülő dallama és ritmusa. Szeretem.



44.) Living In The Material World (1973) - Album: Living In The Material World

George második albumának címadó dalából népszerű sláger lett. Én is szeretem, izgalmas szerkezete és hangszerelése miatt. A spiritualitás és a keleti vallások kutatása, követése egész életében központi szerepet játszott George életében. Szinte a teljes zenei életműve erről szól. A cím egy szójáték, hisz egyszerre jelenti hogy "Élet az anyagi világban" és azt is hogy "Élet az anyagias világban."



43.) I Don't Want To Do It (1985) - Non Album Single - Verzió: Studió Demó

Ez egy Bob Dylan szerzemény még 1968-ból amit George-nak adott. Barátságuk még 1966-ban kezdődött és végig közvetlen maradt. Ez a demó is az All Things Must Pass album első napján került felvételre ám ez sem került fel az albumra. Mégis ez az előadás tetszik a legjobban. Annyira kellemes a dallam és ahogy George egy szál akusztikus gitárral játsza, az nagyon tetszik nekem. Ezek után még 15 évig kiadatlanul "hevert a fiókban", míg végül 1985-ben felvették hogy egy George produkciós cége által készített tinivígjáték betétdalaként használják. A "Porky's Revenge" filmzene albumán jelent csak meg a kész változat.



42.) Cheer Down (1989) - Non Album Single

George ezt a dalt eredetileg Eric Clapton-nak ajánlatta fel a következő albumára, más dalokkal együtt. Clapton viszont ragaszkodott hozzá hogy inkább George vegye fel és hogy használhatnák ezt a dalt a Halálos fegyver 2. betétdalaként, ugyanis Eric Clapton volt megbízva hogy írjon dalokat a filmhez. Harrison dala tetszett a film producerének és a végefőcím alatt hangzik el. A címet George feleségétől Oliviától vette akinek visszatérő mondata volt a "Cheer Down Big Fellow..." 



41.) Teardrops (1981) - Album: Somewhere In England

Vidám kis pop-sláger amivel az volt George célja hogy írjon egy semmitmondó vidám kis pop-slágert. A kiadó ugyanis nem akarta megjelentetni a soron következő Somewhere In England című albumát mert nem tetszettek neki a rajta lévő dalok. Azt kifogásolták hogy nincs rajta amolyan igazi kislemezként is kiadható sláger. Geroge nem igazán értett egyet a kritikákkal, de azért mégis megírta ezt a dalt a kiadó megrendelésére. Kissé parodisztikus, de a kellemes a dallama. Szeretem.



40.) Bangla Desh (1971) - Kislemez

George a Bangaladeshi természeti és humanitárius katasztrófa hatására elhatározta hogy ír egy dalt amivel felhívhatja a közvélemény figyelmét a problémára. A lemez bevételeit természetesen mind jótékony célra ajánlotta fel és megszervezte a popzene történelemének első nagyszabású jótékonysági koncertjét is. Remek rockszám lett ez, aminek a szövegében elmeséli hogyan találkozott először az üggyel és felkéri a hallgatókat hogy segítsenek ahogy tudnak. Egy facebook posztomban részletesebben is bemutattam a dalt.  



39.) What Is Life (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Take 1

George első albumára került fel ez a fülbemászó dallamú kis popszám. Elmondása alapján mindössze tizenöt perc alatt írta meg az egészet és eredetileg Billy Preston-nak akarta felajánlani de mikor producerként részt vett Preston albumának felvételén a stúdióban úgy érezte nem illene bele az album funky stílusú dalai közé, ezért inkább megtartotta magának. Kislemezként is kiadták és elég sikeres top 10-es sláger lett belőle. Az album változat hangszerelését nem annyira szeretem ezért ez az alap stúdió változat került fel a listámra. 



38.) Awaiting On You All (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Take 1

Újabb fontos dal George legendás karrier indító triplalemezéről az All Things Must Pass-ról, és a sokadik ami Isten kereséséről szól. George egyik vallási irányzatnak sem volt teljesen elkötelezve. Amiben ő hitt az egy felsőbbrendő hatalom ami minden földi vallási dogma és irányzat fölött áll. A szöveg is nagyrészt erről szól hogy nem kellenek a különböző vallások kellékei ahhoz megtaláljuk a Megváltót vagy Istent. Még a pápának is beszól az egyik sorában. Az üzenetet egy laza pörgős vidám dallamos nótába csomagolta. Az album változatnál itt is sokkal jobban kedvelem az egyszerűbb hangszerelésű Take 1 verziót.



37.) This Song (1976) - Album: Thirty Three & 1/3

Egyik nagy kedvencem: Laza kis popdal amit a nagyon vicces szövege és a háttértörténet miatt szeretek. George-ot perbe fogták azzal vádolva hogy legnagyobb slágerének a My Sweet Lord-nak a dallamát egy régi amerikai slágerről koppintotta. Egy egészen szürreális bírósági tárgyaláson kellett neki védekeznie ahol a vád és a védők "szakértői" próbáltak érvelni, Geroge-nak pedig prezentálnia kellett a bíróságon hogyan is írta a dalt. Végülis elítélték és ennek hatására született ez a dal és a vidóklippje is amiben azt bizonygatja hogy ez a dal bizony teljesen eredeti és magától találta ki, ezt a szakértői is jóváhagyták. A történetről részletesebben írtam a facebook posztomban.



36.) Any Road (2002) - Album: Brainwashed

Geroge halála után megjelent utolsó stúdió albumának nyitódala és utolsóként megjelent kislemeze. Egy kellemes country stílus szám. Még 1988-ban kezdte írni és először 1997-ben lehetett hallani amikor egy gitáron eljátszotta egy tévéműsorban. Frappáns szövege egy Alíz csodaországban idézet köré íródott: "Ha nem tudod hová tartasz, bármilyek út odavezet!"



35.) Cloud 9 (1987) - Album: Cloud Nine 

George öt éves kihagyás utáni visszatérő albumának címadó dala. A hangszerelése miatt szeretem nagyon. Szuper basszus szólamok, slide gitár és a szaxofon különleges blues-os hangzást biztosít. George szokásosnál magasabb hanghordozású vokálja is nagyon jó!



34.) Cosmic Empire (1970) - Kiadatlan felvétel: Stódió Demó

Újabb titkos gyöngyszem az All Things Must Pass demók közül amik befejezetlenek maradtak. Egyszerűen imádom ennek a dalnak a különleges játékos dallamát. Szerintem szuper sláger lett volna belőle, de így is nagyon jól szól George csak egy szál akusztikus gitáron adja elő. A a szövege is tök jó! 



33.) Heading For The Light (1988) - Album: Traveling Wilburys Vol. 1

George 1988-ban négy zenész barátjával (Bob Dylan, Roy Orbison, Tom Petty, Jeff Lynn) alapított egy "álomzenekart" egy supergroup-ot ahogy a sajtó hivatkozott rá. A Traveling Wilburys első albumának mindegyik dalát közösen szerezték és adták elő, de mindegyik dalnak volt egy "gazdája". Ez a pörgős popdal Geroge kézjegyét viseli magán. Az öt kitűnő zenész és dalszerző kivételesen jó albumot rakott mindössze egy-két hét leforgása alatt.



32.) Crackerbox Palace (1976) - Album: Thirty Three & 1/3

Furcsak kis dal, azt hiszem minden szempontból kilóg nem csak az album, de a többi Harrison szerzemény közül. Érdekes hangzása, dallama teljesen szerethetővé teszi. Lehet hogy csak a vicces vidóklipp miatt érzem így amit a Monty Python tag Eric Idle rendezett és amit George birtokán Friar Park-ban forgattak. A szöveg egyébként egy legendás amerikai komikus Lord Buckly "Crackerbox Palace" nevet viselő extravagáns kastélyáról szól ahova George egy napon ellátogatott. 



31.) Behind That Locked Door (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Stúdió Demo

Ez egy nagyon szép dallamvilágú líraibb dal az All Things Must Pass albumról. Bob Dylan-nek íródot. (Mármint a szöveg üzenete.) George és Bob szoros barátságban voltak és Harrison ezzel a dallal próbálja bátorítani az élő koncertezéshez visszatérni készülő magában kételkedő Dylan-t. A gyönyörű dallam sokkal jobban működik az akusztikus gitáron feljátszott demó változato a maga egyszerűségében.



30.) Sour Milk Sea (1969) - Kiadatlan felvétel - Stúdió Demó

Ezt a dalt George még a Beatles idejében írta. Mint sok más ez is Indiába, Maharishi táborába eredeztethető vissza. Fel is vettek belőle egy demót, de nem fért fel egyik Beatles albumra sem. Ahelyett hogy ezt is félre tette volna, odaadta Jackie Lomax-nek aki éppen akkor szerette volna beindítani szóló karrierjét a Beatles saját Apple kiadójánál, így vele vették fel a dalt és adták ki egy kislemezen. Ezen a demó változaton viszont George hallható. Nagyon szeretem.



29.) Art Of Dying (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Take 1

Remek gitár alapú rockszám az All Things Must Pass albumról. George már 1966-ban megírta de ez sem kerülhetett fel egyik Beatles lemezre sem. A szövege tanústja hogy már akkor is a keletei filozófiák és a reinkarnáció gondolata foglalkoztatta. Ebből aztán egy remekül hangszerelt rock dalt faragott, de megint csak el kell felejtenünk a Spector wall of sound technikájával felvett album változatot. Ebben a korai stúdió változatban sokkal jobban hallhatóak az egyes hangszerek. Nagyon jó.



28.) Ballad Of Sir Frankie Crisp (Let It Roll) (1970) - Album: All Things Must Pass

Ezt a kellemes kis dalt Sir Frank Crisp egy 19. századi sikeres londoni ügyvéd ihlette. Ő egy eléggé excentrikus viktoriánus figura volt, aki megépítette a Friar Park nevű hatalmas birtokot és rajta azt a 120 szobás kastélyt amit George 1970-ben vásárolt meg. A szövegben filmszerűen írja le a birtokot, mintha egy kamera pásztázná végig a kastély szobáit, a kertet, a barlangokat. Nagyon szeretem a remekül dúdolható dallamát.



27.) Rising Sun (2002) - Album: Brainwashed

George utolsó albumán megjelent drámai hangzású lírai dal, nagyszerű hangzása miatt lett az egyik kedvencem. Az album producere George barátja Jeff Lynn volt és a felvételen már George fia az akkor 22 éves Dhani Harrison is közreműködött. Ebben a dalban is gitározik. 



26.) Life Itself (1981) - Album: Somewhere In England

Egy újabb gyönyörű dallamú lírai dal ami a vallási, spirituális témákat járja körül. George vallásos himnusza, akárcsak egy ima az egy Istenhez szól, de elszakadva mindféle vallás dogmáitól, részletekbe menően kifejtve azt az univerzális isten-képet amiben ő hitt. Nagyon szép. 



25.) Hear Me Lord (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Take 5

Harrison legjobb dalait az egyéni "univerzális vallása", hite ihletett. Nagyon erős volt benne a spiritulaitás iránti vonzalom és ezért szól erről ilyen sok dala. A Here Me Lord az egyik legjobb. Drámai, líra szövege imának is beillő esdklés Isten bocsánatáért. Stílusa érdekes átmenetet képez a gospel és a rock műfaj között. Ezt a dalt is bemutatta a Beatles próbákon de a többiek ezt is leszavazták. A listára felkerült Take 5 változat mentes Spector túlhangszerelt technikájától és egy hosszabb majd 10 perces jam-melős változatot hallhatunk ahol minden zenész játéka tökéletesen megkülönböztethő és remek összehangot eredményez. Nagyon jó!



24.) Mystical One (1982) - Album: Gone Troppo - Verzió: Otthoni Demó

Ez egy kedves kis dal a Gone Troppo albumról ami nem is fogott volna meg különösképpen egészen addig amíg meg nem hallottam a demó változatát amit George otthoni körülmények között vett fel magnószalagra. Ilyet nem gyakran csinált. A demó változat teljesen más hangulatú és nagyon szép! A felvételen hallható ahogy feleségével beszélget előtte, majd egy akusztikus gitáron nagyon halkan és merengve kezdi játszani ezt a dalt és ettől egy nagyon bensőséges hangzást kapunk. Egy élmény hallgatni.



23.) Run So Far (2002) - Album: Brainwashed

Nagyon jó kis dúdolható, kellems sláger George gitár játéka köré építve. Nagyon szeretem benne a háttérvokált. Eric Clapton-nak íródott aki fel is vette és kiadta az 1989-es albumán. George is elkészítette a maga változatát ami szerintem jobb lett mint Clapton-é. Az utolsó albumon jelent meg. 



22.) Ding Dong, Ding Dong (1974) - Album: Dark Horse

Különleges hangulatú karácsonyi dal. Nagyon tetszik a hangzása. Egy kicsit a Beatles pszihedelikus korszakára emlékeztet. George elmondása szerint mindössze három perc alatt írta meg a dalt, úgy hogy a szöveg első két sora Friar Park-i viktoriánus kastélyának egyik falára volt felírva. Négy éve élt már ott, mikor hirtelen rájött hogy ez olyan frappáns hogy akár írhatna erről egy dalt is. 



21.) Simply Shady (1974) - Album: Dark Horse

Kitűnő blues-os hangzású rockszám. Szerintem a legjobb dal az 1974-es Dark Horse albumról. George egy személyes mélypontján írta saját magáról. 1974-ben úgy érezte letért arról a spirituális útról amin korábban haladt, kezdett kiábrándulni a zeneipar elüzletiesedéséből, felbomlott a házassága és egyre többször nyúlt a kokainhoz is. "Arról szól hogy mit tesz a zeneipar a haszontalan gyerkőcökkel" - mondta róla.



20.) Om Hare Om (Gopala Krishna) (1970) - Kiadatlan felvétel: Stúdió Demó

Ez a demó is az All Things Must Pass albumhoz volt felvéve de nem került rá fel, és George sohasem fejezte be. Kár érte mert nagyon szuper dal, de mégsem bánom mert ez a demó is nagyon jól szól. Nem is kell neki több hangszerelés, így tökéletes ahogy van. A számot a krisna mozgalom ihlette és éppen ezért egy mantra köré épül a dallam és a szöveg is. Nagyon szeretem.



19.) The Light That Has Lighted The World (1973) - Album: Living In The Material World - Verzió: Stúdió Demó

Ez a szép lírai dal a Living In The Material World egyik csúcspontja. Nagyon jó az album változat is, de George egy szál akusztikus gitárján játszott demója sokkal jobban tetszik. George fantasztikus dolgokat tudott előadni egyetlen gitáron. Nagyon szeretem ezeket a felvételeket. A dalszövegben azon kesereg hogy az emberek és a sajtó csak az ex-beatle-t látják benne és képtelenek elvonatkoztatni ettől. 



18.) Isn't It A Pity (1970) - Album: All Things Must Pass 

Harrison egyik legfontosabb szerzeménye ez a remek rock-ballada. A My Sweet Lord-al együtt jelent meg egy dupla A oldalas kislemezen és több országban is listavezető lett, pedig eléggé hányattatott sorsú dal volt ez. Még 1966 körül írta és több Beatles album készítésekor bemutatta a többieknek, de John vagy Paul rendszeresen leszavazta. Az első szóló albumán viszont kiteljesedhetett és egy epikus hét perces rockszámot készítettek belőle összesen 11 zenész közreműködésével. Szerencsére a dalnál még viszonylag működik a hangzás. Ahogy fentebb már írtam, én nem vagyok rajongója Spector Wall Of Sound technikájának.



17.) That Is All (1973) - Album: Living In The Material World

A Living In The Material World album tökéletes záródala. A zenéjé miatt szeretem nagyon. Van egy szomorkás lassú dallama, amit folyamatosan egymásra épülő hangszerekkel adnak elő, köztük barokk stílusú csemballóval, majd bejönnek a vonósok és a csúcson már az elektromos gitár is szól. George vokálja is nagyon jó lett! Szövegét tekintve csak egy átlagos szerelmes dal. 



16.) Gone Troppo (1982) - Album: Gone Troppo

Különleges hangulatú dal talán a hangszerelése miatt. Egész biztosan az ausztráliai és hawaii utazás hatására íródott. A címe is egy ausztrál szleng kifejezés arra amikor megőrül valaki. George 5 éves kihagyása előtti utolsó albumának címadó dala volt ez. Az album nem volt túl sikeres mivel Harrison semmilyen promócióban nem akart részt venni.



15.) End Of The Line (1988) - Album: Traveling Wilburys Vol. 1

A Traveling Wilburys zenekar második kislemeze volt ez a szuper country stílusú dal, amit nagyrészt George írt. Fülbemászó dallama miatt az egyik kedvencem. Roy Orbison is énekel benne aki a kislemez megjelenésekor már nem élt. Néhány héttel korábban vitte el egy szívroham. Ezért szomorú aktualitása lett a szám címének. 



14.) All Those Years Ago (1981) - Album: Somewhere In England

Kellemes dallamú popsláger, ami népszerű volt a slágerlistákon. Szomorú aktualitása hogy ezzel a dallal emlékezett meg George az előző évben meggyilkolt John Lennon-ról. A szám alapja már korábban elkészült, csak John halála után készült hozzá ez a szöveg amiben felidézi barátjával kapcsolatos emlékeit. Hosszú évek óta az első felvétel amiben három egykori Beatles tag is közreműködik: Ringo dobol, Paul pedig háttérvokálozik.



13.) Got My Mind Set On You (1987) - Album: Cloud Nine

George legnépszerűbb slágere a 80-as években egy feldolgozás volt. Az eredeti dalt 1962-ben vette fel James Ray aki korai halála miatt csak "egy slágeres" előadóként maradt meg az amerikai popzene történetében. A 80-as évekre már ez az egyetlen dala is majdnem feledésbe merült, amikor George remek feldolgozásával nemzetközi listavezető slágerré tette. 



12.) Brainwashed (2002) - Album: Brainwashed

Ez George utolsó albumának címadó dala. Nekem ez a dögös "odamondogatós" szám az egyik kedvencem róla, amiben komplett leltárt hallhatunk arról hogy hányféleképpen teszik ki agymosásnak az embereket a 21. században. Geroge Istenhez fohászkodik útmutatásért és ez egy remek kontarsztot alkot. A dühösebb hangulatú versszakok között hallhatunk egy idézetet a "Hogyan ismerd meg Istent" című jógás könyvből, majd egy kellemes indiai mantrával zárul a dal és az album is. 



11.) When We Was Fab (1987) - Album: Cloud Nine 

1987-ben öt év kihagyás után jelent meg a Cloud Nine című új album, aminek az egyik legérdekesebb felvétele ez a dal. Egy igazi Beatles nosztalgia-bomba és nem csak szövegét tekintve. Stílusában hangszerelésben egyértelműen idézi a Beatles pszihedelikus hangzását: vonósokkal, szitárral, tele különböző visszafelé játszott effektekkel. Leginkáb talán az I Am The Walrus-ra hasonlít. A videóklipp akkoriban nagyon újszerűnek számított, számos zenész barát tűnik fel a járó-kelők között: Ringo mint road, Elton John egy érmét dob a bögrébe, Neil Aspinall egy Imagine albummal sétál. Számos Beatles utalás van még benne elrejtve.



10.) Handle With Care (1988) - Album: Traveling Wilburys Vol. 1

A Traveling Wilburys legjobb, első kislemeze és egyben legjobb slágere. A dal születésének története egyben a zenekar megalakulásáról is szól. A zenét nagyrészt George írta hogy a soron következő kislmezéhez legyen egy B-oldalas szám is. Szinte véletlenül öt kitűnő dalszerző összekerül egy stúdióba a dal felvételekor. Mivel a dalszöveg még nem volt meg, közösen írtak hozzá egyet, de akkor már kitalálták azt is hogy mindenki zenéljen vagy énekeljen is a felvételen. A Warner lemezkiadónál el voltak ájulva a felvételen és nem engedték hogy egy kislemez B oldalára legyen "elpazarolva". Ekkor George és Lynn kitalálták hogy alakítsanak a csapatból egy zenekart. A legjobban talán Roy Orbison vokálját szeretem ebben. Egy facebook posztomban bővebben is írtam róla.



9.) Wah-Wah (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Take 1

Szuper, dögös rock szám, amiben George világgá üvölti frusztrációját. A dal születésének körülményei elég pontosan dokumentáltak. 1969. január 10-én George otthagyta a különösen feszült hangulatú Let It Be album próbáit és kiszállt a bandából. Hazament és még aznap délután meg is írta. Ez a kilépés csak pár napig tartott, és Ringo is megcsinálta már az előző évben. Ezt vélhetően részletesen be is mutatja Peter Jackson új dokumentumfilm sorozata.



8.) Pisces Fish (2002) - Abum: Brainwashed

Kellmes, jól dúdolható dal George utolsó albumáról. Nem sokat tudni a születésének körülményeiről vagy a felvétel részleteiről. Egyszerűen csak tetszik a stílusa és a dallam, meg a hagyományos hangszerelése. 



7.) All Things Must Pass (1970) - Album: All Things Must Pass

Gyönyörű rock-ballada George egyik legjobb dala. És a hangszerelése is tökéletes lett. Kivételesen nem vitte túlzásba Spector mint az album többi dalánál. Az elmúlásról szóló nagyon költői dalszöveg a Tao filozófia egyik legkorábbi könyvéből vett idézet köré íródott. Ez is azok közé a dalok közé tartozik amit számos alkalommal megmutatott George a Let It Be album próbáin, de a többieket nem érdekelte. 



6.) This Guitar (Can't Keep From Crying) (1975) - Album: Extra Texture (Read All About It) - Platinum Wird Version

Ez dal egy remek gitár alapú rockballada, ráadásul George elmondása szerint egyfajta folytatása a legendás While My Guitar Gently Weeps című Beatles számnak, ami George Harrison talán pályafutása legjobb szerzeménye volt. Hasonló a stílus és a hangszerelés is. Nagyon jó akusztikus, elektromos és slide gitár szólamok keverednek benne. A szöveget is tekinthetlyük folytatásnak Harrison síró gitárjáról, bár itt a szomorkodó gitár már a szerzőt személyesíti meg. A szövegben a zenekritikus újságíróknak fogalmaz meg választ az 1974-es észak-amerikai turnéjáról és a Dark Horse albumáról írt lesújtó cikkek kapcsán. 1992-ben készült egy letisztultabb hangszerelésű remix amit akkor nem adtak ki. Később George halála után fia Dhani fejezte be a keverését, amin ő is játszik egy akusztikus gitár szólamot, valamint rögzítették még hozzá Ringo dobolását is. Ez a Platinum Weird verzió ami nekem jobban tetszik.



5.) Beautiful Girl (1976) - Album: Thirty Three & 1/3 - Verzió: Demo

Nagyon szép romantikus dal ami George 1976-os albumán jelent meg, de a listára az 1970-ben felvett demó változatot raktam fel mert ez a gyönyörű dallam így élhető át igazán. Csak egy szál akusztikus gitárral és George énekével. A szöveg még nem teljes és természetesen első feleségéről Pattie Boyd-ról szól. Lemaradt az All Things Must Pass albumról és csak 1976-ban vette elő újra és fejezte be a szöveget immár Olivia Arias-nak írva akit később feleségül is vett. Nagyon szép.



4.) Faster (1979) - Album: George Harrison

A dalt George egész életét végig kísérő Forma-1 iránti rajongása ihletett. Az 1977-es év nagy részét azzal töltötte hogy kijárt az év majd minden Forma-1-es futamára. Mint hírességnek bármelyik csapat garázsába bejárása volt és több versenyzővel összebarátkozott. Első sorban az akkor már visszavonult Jackie Stewart-al, az abban az évben világbajnok Niki Laudával vagy Fittipaldival és Mario Andrettivel. Lauda és Stewart unszolására elhatározta hogy megpróbál írni valamit egy ilyen konkrét témáról mint az autóversenyzés. A szöveg inspirálója nem titkoltan Lauda 1976-os balesete utáni nagy visszatérése volt. Zeneileg pedig nagyon változatos pop-os hangzású fülbemászó dallamokkal kecsegtet. Nagyon szeretem!



3.) Run Of The Mill (1970) - Album: All Things Must Pass - Verzió: Take 36

Ez a dal az egyik nagy kedvencem és ezzel nem is vagyok egyedül. Olivia - George felesége - is ezt a dalt nevezte meg kedvencének. Gyönyörű fülbemászó dallam és hangszerelés jellemzi de a lényeg a szövegben rejtőzik, ami lénygében a Beatles feloszlásához vezető eseményeket meséli el. George nyíltan kimondja mennyire bántja mikor John és Paul a legtöbb dalát figyelemre sem méltatja és nem kerülhet fel a Beatles albumokra. Ezt például már meg sem mutatta nekik. Ráadásul a zenekar tagjai között növekedett a feszültség a médiacégük (Apple) körüli folyamatossá váló jogi és pénzügyi viták aminek eredményeként Paul beperelte a zenekar tagjait, John érzelmileg eltávolodott a többiektől és eldöntötte hogy kiválik a zenekarból. A verzió amit megosztottam nem az eredeti hanem a "Take 36" ami egy letisztultabb nekem sokkal jobban tetsző hangszerelésű változat, trombiták és szaxofon nélkül. Szerintem ez jobban passzol a dal stílusához. Bővebben is írtam róla egy facebook posztban.



2.) Beware Of Darkness (1970) - Album: All Things Must Pass

Ez egy zseniális rockballada, talán a legjobb felvétel a legendás All Things Must Pass albumról. Sötét hangulatával, csodás gitár szólóival, remek szövegével az egyik legnagyobb kedvencem. Mint a legtöbb Harrison dal ez is a spirituális eszméléséről szól. A szöveg arra figyelmeztet, hogy az embereknek ne legyenek illúzióik hisz sok dolog akadályozhatja egy ember spirituális útkeresését az anyagi világból. Az album változaton túl nagyon jó az akusztikus gitáron játszott demó változata is! Nagyon szép dal.



1.) My Sweet Lord (1970) - Album: All Things Must Pass

George első kislemeze, mindjárt a legismertebb és legsikeresebb lett és szerintem is ez a legjobb alkotása a szóló pályafutása alatt. George az "Oh Happy Day" című dal gospel változata hatására írta. A zene remekül építkezik az akusztikus gitártól a slide gitár szólókig, aztán bejön a dob és az érdekesen effektelt kórus, akik hol a keresztény tanítás szerinti halleluját éneklik, hol a krisnás mantrákat. George őszinte és egyszerű szövege is hozzájárult népszerűségéhez. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése