George Harrison - Run Of The Mill

Run Of The Mill (1970) - Album: All Things Must Pass

Ez a dal az egyik nagy kedvencem és ezzel azt hiszem nem is vagyok egyedül. Olivia - George felesége - is ezt a dalt nevezte meg kedvencének, valamint Dhani Harrison is előadta már. Gyönyörű fülbemászó dallam és hangszerelés jellemzi de a lényeg a szövegben rejtőzik, ami mögött van egy történet. Ezt most megpróbálom összefoglalni. 

1969 elején íródott nem sokkal a Beatles viszontagságos félbe maradt Let It Be album felvételei után. Ez egy rossz emlékű stúdiózás volt ahol a felszínre törtek a zenekar tagjai közötti ellentétek amit George is erősített bár akaratlanul azzal hogy az évek folyamán nagyszerű dalszerzővé érett aminek tudatában is volt. Csakhogy a "Csendes Beatle" dalait Lennon és McCartney továbbra is leszavazta és többségük nem kerülhetett fel a Beatles albumokra. A Run Of The Mill-t már meg sem mutatta a többieknek. Az elhíresült stúdiózást amiről George kisétált, Peter Jackson új Get Back című dokumentumfilmje mutatja be alaposan!

Tovább növelte a feszültséget a Beatles médiacége az Apple körüli folyamatossá váló jogi és pénzügyi viták aminek eredményeként Paul beperelte a zenekar tagjait, John érzelmileg eltávolodott a többiektől és eldöntötte hogy kiválik a zenekarból. Georgeot pedig az egész médiacégesdi teljesen hidegen hagyta ő csak nyugodt körülményekre vágyott és hogy szerzeményeit felvehesse és kiadhassa. Nagyon zavarta viszont a sok feszültség a Beatles tagjai között ami végül a zenekar feloszlásához vezetett. A Run Of The Mill remek szövege egy különleges betekintést nyújt a színfalak mögé, ahol George elmondja a véleményét az elveszettnek hitt barátságokról és megénekli az el-nem-ismertségét is. Nézzük meg néhány sorát:

A dal címe tükörfordításban: "A malom működtetése" egy angol szófordulatból ered "Trouble at the Mill" ami jelen esetben az Appel cég és a zenekar irányításának nehézségeire utal úgy mintha az valamilyen taposómalom lenne. "Everyone has choice - When to or not to raise their voices - It's you that decides" "Mindenkinek van választása hogy mikor emelje meg a hangját vagy sem. Neked kell döntened!" Az első sorok szinte egyértelműen Paulnak szólnak, aki nem csak a zenekar irányító szerepét szerette volna betölteni, de a médiacég pénzügyi kérdéseiben is egyedül maradt a véleményével a többiekkel szemben. 

"No one around you - Will carry the blame for you - No one around you - Will love you today and throw it all away" "Senki sincs körülötted aki majd helyetted viseli a felelősséget" Szintén Paul-nak szóló sor, ami arra utal hogy George szerint Paul tettei a barátság és a zenekar felbomlásához vezet. "Senki sincs körülötted aki egyik nap szeret téged és most mindent elhajít." Ez már John-nak szól aki elsőként vállalta fel hogy érzelmileg eltávolodott a zenekartól és hátat fordít az egésznek. 

"Tomorrow when you rise - Another day for you to realize me - Or send me down again" "Holnap amint felkelsz egy új nap virrad amikor végre elismerhetsz, vagy újra leszavazhatsz." Egyértelmű üzenet ami egyaránt szól Paul-nak és John-nak is. A zenekar teljes pályafutása alatt a két dalszerző között volt egyfajta vetélkedés hogy kinek hány szerzeménye kerül fel az albumokra. A náluk fiatalabb és kezdetben szerényebb dalszerzői kvalitásokkal rendelkező Georgenak nem nagyon adták meg a lehetőséget és a fel nem használt egyébként remek dalai csak gyűltek a fiókban. Ezért fordult elő hogy George első szóló albuma mindjárt három lemezes lett. Az album változat így hangzik:

A verzió amit megosztottam nem az eredeti hanem a "Take 36" ami egy letisztultabb nekem sokkal jobban tetsző hangszerelésű változat trombiták és szaxofon nélkül. Szerintem ez jobban passzol a dal stílusához. Lejjebb megosztottam még az egy szál akusztikus gitárral feljátszott demo változatot is. Ez az a pillanat amikor George sorban megmutatja Phil Spectornak (első albuma producerének) a tarsolyában lévő dalokat. Ezt a változatot is nagyon szeretem.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése